Współpraca międzynarodowa na poziomie samorządu jest swego rodzaju normą naszych czasów. Mogą współpracować regiony, powiaty ale przede wszystkim poszczególne miasta i gminy. Ażeby współpraca była lepsza gminy tworzą zespoły do spraw takiej współpracy, w skład których wchodzą przedstawiciele różnych wydziałów, gminnych spółek oraz mieszkańców. We współpracującej gminie powstaje taki sam organ, który nie ma formalnego ustanowienia, dzięki czemu dochodzi do współpracy. Na czele takiej komórki stoi zawsze kierownik zespołu, który nadzoruje całokształt pracy, oraz sprawuje osobisty nadzór nad budżetem mu przydzielonym. Kierownik zespołu w takim wypadku jest zazwyczaj mianowany przez kierownika urzędu, czyli wójta, burmistrza lub prezydenta. Czasem zdarza się, że członkowie zespołu wybieraj a taka osobę, którą następnie wspomniany włodarz gminy mianuje oficjalnie. Jego zadaniem jest przede wszystkim pomoc dla członków zespołu w celu jak najlepszego wykonania powierzonego zadania.