Każdy zespół potrzebuje dowódcy. Szczególnie w kwestiach zawodowych. Teoretycznie każdy ze specjalistów pracujących w danym dziale firmy doskonale zna się na swoich obowiązkach. W praktyce jednak musi być ktoś, kto będzie te obowiązki przydzielał, podkręcał tempo prac lub decydował za zespół w sytuacjach, gdy potrzebne są rządy silnej ręki.
Praca kierownika zespołu wielu osobom wydaje się tylko zarządzaniem grupą ludzi i wydawaniem im poleceń. Nie zawsze pracownicy zgadzają się z decyzją kierownika, i właśnie dlatego to on jest osobą decydującą. Dostał prawo podejmowania kluczowych decyzji wedle swoich własnych kompetencji. Jako, że każda osoba w zespole ma nieco inny pogląd na dany temat, nie ma możliwości sprawnego prowadzenia działu, jeśli nie będzie mu nikt przewodził.
Nie może być tak, że nikt nie jest odpowiedzialny za podejmowanie decyzji, albo że decydują wszyscy lub większość na zasadzie demokracji. Takie rozwiązania w firmach nie sprawdziłyby się kompletnie, dlatego też zawsze potrzebny jest kierownik zespołu, który będzie sprawnie zarządzał całą grupą i podejmował w jej imieniu ważne decyzje. To też duża odpowiedzialność. O ile każdy pracownik działu odpowiada tylko za własne błędy, o tyle kierownik zespołu odpowiada za błędy wszystkich osób w zespole.